Utożsamianie się z rzeczami

1975045_602818573129218_278116514_n


Osoby pracujące w branży reklamowej wiedzą bardzo dobrze, że aby sprzedać coś, czego ludzie tak naprawdę nie potrzebują, trzeba ich przekonać, że rzeczy te sprawią, iż będą lepiej postrzegani przez innych i przez samych siebie; inaczej mówiąc, poprawi się ich mniemanie o sobie. Dlatego też reklamy mówią na przykład, że używając danego produktu, będziesz wyróżniać się z tłumu, a więc będziesz pełniejszym sobą. Albo mogą stworzyć w twoim umyśle skojarzenie tego produktu z jakąś sławną osobą, z kimś młodym, atrakcyjnym i sprawiającym wrażenie szczęśliwego. Nawet zdjęcia starszych czy już nieżyjących sławnych ludzi, gdy byli oni u szczytu kariery, dobrze służą temu celowi. Sugerują, że jeśli kupisz ten produkt, to przez jakiś magiczny akt przywłaszczenia staniesz się taki jak oni, przynajmniej na zewnątrz. l w wielu przypadkach kupujesz nie produkt, lecz „wzmacniacz tożsamości". Markowe etykietki to przede wszystkim zbiorowe tożsamości, które także kupujesz. Są drogie i dlatego „wyjątkowe". Gdyby każdy mógł kupić markowe rzeczy, utraciłyby swą wartość psychologiczną i pozostałaby ci tylko ich wartość materialna, która przypuszczalnie wynosi ułamek tego, co zapłaciłeś.

Rzeczy, z którymi się utożsamiamy, są różne u różnych osób, zależnie od wieku, płci, dochodów, statusu społecznego, mody, tradycji i tak dalej. To, z czym się utożsamiasz, ma wiele wspólnego z treścią, podczas gdy nieświadomy przymus utożsamiania się związany jest ze strukturą. To jeden z podstawowych sposobów funkcjonowania egotycznego umysłu.

Eckhart Tolle, Nowa Ziemia

 

Zostaw odpowiedź

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Facebook

Get the Facebook Likebox Slider Pro for WordPress